Pages

Tuesday, March 29, 2016

Pengalaman bersalin

Bismillahirrohmanirrohim..

assalammualaikum.

oh entry kalini wajib untuk semua bloggers espc mak mak bloggers. wajib entry kena ada.. haha aku sebagai suka baca blog org mmg suka cari entry ni masa pregnant dulu.actually entry entry mcm ni la yg sangat membantu org kat luar sana. even takde org yg rajin comment blog korg (aku lettew) sebb aku jenis suka scroll baca nak comment mmg malas. tapi blog blog kat luar yg sellu tulis entry pasal benda lumrah kehidupan ni ( hahaha) mmg membantu .. so sharing is caring kan.

ok lah berbalik dekat cerita bersalin.
uthman keluar awal 38minggu . 2minggu awal dari due date. due date aku sepatutnya new year 1.1.206 hehe tapi uthman dah tak sabar nak keluar. terkeluar awal.Nak dijadikan cerita. hospital dah booking awal. aku pilih nak bersalin dekat hospital Al-Islam kg baru. dulu selalu teman arwah mak buat checkup and buat ozon evry month so mmg dah familiar sgt dekat hospital tu.arwah mak yang suruh buat monthly checkuo dekat sana. so mmg decided nak bersalin sana la ni.

Nak dijadikan cerita. ada satu malam ni aku sakit perut memulas macm nak period time tu mmg sakit gila. tanda mmg dah keluar .. ada spot darah keluar tapi time tu tak brixton hicks mmg dah ada . just ignore je. and smpi satu tahap dah sakit sgt terus ckp dgn zaim nk pegi hospital. bila tibe sana buat check rupanya doc kata ada infection. ya Allah time ni mmg admitted sebb doc suruh masuk admitted 1 hari utk clearkan infection dngn dip air. cepat sikit kan.. nak tau tak time ni azab dia mcm mana. doc masukkan sepit tu untuk cuci dekat dalam tu .. sakit sangat okay. mmg ada darah la sebb doc kata dia dah berkumpul jadi darah kotor kat dalam tu. tu yg aku sakit , bukaan belum lagi.. aku tau kenpe ada infection sebb 2 or 3 hari sebelum aku pegi hospital sebb sakit yg sama..time tu aku dekat rumah aku dekat saujana putra. time tu husband rushing pegi hospital hantar aku mana yg dekat je which is Hospital Putra Jaya.. time tu doc check bukaan . aku rasa masa cek tu aku kena infection . myb tka bersih aku tak taula sebb dia pakai sepit gak masa cek tu.. dah la doc baru smeua. dats y aku benci hospital gov. 

ok smbung balik dekat hospital Al-islam , masa ni mmg tak beranak lagi.aku admitted satu hari je. esoknya discharged, time ni mak dngn bpak mertua aku dah tak bagi balik saujan yela risau aku terberanak, tapi aku balik gak.. sebb rasa mcm lama lagi. hehe then few days lepastu aku sakit nak bersalin. bersalin dekat hospital putrajaya sebbnya mmg tak sempat nak pegi al islam. haha nasib baik al islam deposit boleh refund balik..

masa dekat hospital tu macm biasala check tengok bukaan dah 2cm.terus amditted . time ni aku kena transfer dekat hospital bersalin risiko rendah. yang bestnya hopsital ni bilik aku satu, besttt mcm swasta! yang tak best takboleh org teman.dalam tu rumah mcm rumah aprtmnt (mmg apartment pun) dalam satu rumah ada 3 bilik .. bilik aku siap ada toilet sendiri.. kat luar ruang tamu tmpt nurse.. mlm mlm dorg tengok tv sambil tunggu kitorg yg dekat dalam each bilik panggil.. waktu melawat mcm hos gov biasa, haih mmg sedihlaaaaaa. sebb zaim takde dngn aku 24jam. 4hari dkat hospital, 3hari sakit.. hari pertama bukak 2 cm.. hari kedua bukak 3 cm.. hari ke 4 pagi tu doc cek bukaan still 3 cm .. mlm tu aku dah sakit sgt sgt Allah je tau tapi bukaan still 3cm.. pagi tu doc terus solong bukak kan jaln.. then petang tu bukak 4cm terus masuk labour room. time ni arwah mak mmg sentiasa dngn aku, sedih pulak bila teringat,, arwah mak urut belakang aku,, kau tau time dia solat dia doakan aku.. rindunya makk :(
hmm takpelah tak nak sedih sedih.. ok masa dekat labour room kan. sorg je boleh masuk.. dlam tu dia bagi aku makan kurma.. aku mmg takleh makan dah.. zaim pksa makan nnti takde energy.. dia bagi satu bola besar.. aku try duduk tak hilang jugak sakit .. tak kurang pun sakitnya.. smpi la lepas pukul 9mlm aku still tak bersalin lagi.. jalan baru bukak 5cm.. dorg dah kesian tengok aku, dorg decided nak hantar balik hospital ptrajaya sebb dekat pusat bersalin risiko rendah ni dia mmg bagi konsep bersalin secara normal konsep bersalin dirumah.. dorg mmg tak guna peralatan.. so dorg dah decide hantar aku balik ke hospital putrajaya.. aku pegi sana lebih kurang pkul 10 mcm tu.. naiklah ambulan pergi hospital besar balik.tak jauh punn dalm 5min dah sampai.. 

sampai je sana aku mmg dah sakit sgt. doc cek darah , jantung semua okay.. aku dah sakit sgt sgt smpi merayu dngn zaim nak amik epidural which is aku tau risiko epidural macm mana.. time tu nurse dah pegi amik surat nak mintak doc approve kan.. time tu dia terus pecah kan air ketuban.. tak smpi 15saat aku ckp dgn zaim bby nak keluar dah padahal time tu bukaan baru 6-7cm.. pehhhh time tu mmg push 3 kali terus keluar,, doc pun tak ckp bnyak terus pushh je.. alhamdulillah keluarlah uthman.. hehe time tu  tengok bby mmg Allahuakbar..hilang sakit..yg kelakarnya nurse yg gi hantar surat approved tu terpernjat ehh dah bersalin.. tak sempat nak epidural. hahah! one thing benda aku paling benci masa nurse dia bersihkan darah dekat dalam tu.. and masa jahit... takdela besar mana koyak.. tapi sakitnyaaaaaaaaaaaaaaa .tak sukaaaa. rasa nak lempang muka doc doc yg jahit tu, zaim mmg bagi support 100% masa jahit pun dia tengok (dengan rasa tak takutnya) zaim ni mmg gentle laa. dia takut lipas je pun benda lain dia tak takut haha.. ok la tu jela pengalaman yg aku nak kongsi. anway hospital tempat aku bersalin ni mmg best. mcm swasta.... tapi zaim dah ckp dah lepaas ni no more hos gov.. yela aurat kita mmg tak boleh buat apae. kira daruratla.. nasib masa sambut aku tu doc prmpuan. tapi yang takbestnyaa masa jahit.. doc lelaki pelatih. diaorg la jahit.. rasa nak tumbuk ok. tapi nak buat mcm mana tu kerja dorg.. and aku mmg takkan nak pegi hos gov lagi.. bukan sebb servis dorg. tapi sebb aku taknak doc lelaki.. 


ni makanan dorg bagi.tak makan pun sebb sakit.tapi sedap tau (zaim cakap)
ni view dari dalam bilik


breakfast hari ke-3

cek contarction

bilik sorg. jerit la mcm mne sekli pun tk sape kacau.. nurse kata kalau dah rasa tak tahan panggil nurse dia cek jalan. 


4 comments: